على نغم .. يا الميدان !!



بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

على نغم اغنية يا الميدان .. اصابتنى حالة سطل حزين .. وتشعرنى كلماتها الهادئة بان غدا سياتى .. التصوير كان اكثر من رائع ظل قابعا فى ذاكرتى كلما سمعت تلك الاغنية التى اجد فى هدوئها معانى لا تقارن بكلماتى الهزيلة ركيكة المفردات !

بالامس كنت اجلس كعادتى بجوار الشباك ( احب الجلوس بجوار اى شباك او باب المترو ) الخاص بالمترو .. وما ادراكوا ما هو المترو ( المرج - حلوان ) انه الاختبار الصعب الذى تخرج منه مغفوراً سيئاتك او ممحو حسناتك ! ولكن وفى جلوسى على هذا الكرسى الذى يلاصق مقدمة وخلفية العربة .. ظللت انظر الى الخارج سارحا فى حال كل تلك الكتل البشرية واتسائل .. من ادرك الحق وحده .. وقرر ان الباقى لا يدرك ولا يعلم .. !!!

اثناء العودة .. جالسا فى الميكروباص .. الالف مسكن يا اسطى .. السائق فى عند لا مساكن .. وعندها قولت اشطة ( السواق دا غبى ما هو كدا كدا هيعدى على الالف مسكن ) كان الميكروباص ممتلئً وكان هذا شئ يدعو الى التعجب فى الساعة الثانية فجرا والميكروباص بكل هذا العدد !!! ياللعجب .. كنت اظن انه حملة امنية من امن الدولة او المباحث .. وظننت اننى الزبون المنتظر ! ولكن ما ان عبر بضعة مترات .. وما اقتربنا من عربات الشرطة القابعة وسط الطريق ليلا ! واذا بالسائق يوشى باحد الراكبين !! وهنا لا اعرف ماذا افعل ! احرق دمى الموقف كثيرا ولكن لعل هم ادرى منى به ونزل الرجل بالفعل ! والغريب ان الجميع صامت !!! ظلت وانطلق الميركروباص مرة اخرى ! وهنا لم امتلك نفسى من الهرش والضيق حتى سالت الرجل بجوارى لماذا نزل الرجل هذا قال لى انه خمورجى .. !!! ومعه خمور !!!
وهنا كدت ان الوم نفسى لو ان تهورت واخذت موقف حاد ضد هؤلاء البشر .. وانفلت زمام اعصابى !

عمر طاهر اليوم اخذ يكتب عن مانويل جوزيه .. وكم كان رائعا موقفه البسيط ولكن الواضح ايضا من الشهيد الى قتل غدرا وظلما وعدوانا
لم يهلهل الرجل ولم يهين الرجل ولم يطرح ذلك السؤال الذى اصبح لا يردده الا البغبغانات .. لماذا نزل الى التحرير !! ويقفز فى ذهانى ... ولما لم يتسائل احد لما قتل !!! وكما قال عمر طاهر زملكاويتى لن تمنعنى من احترام الرجل .. الذى دبت في عروقه دماءا .. ولم تكن ماءا كما عند البعض .. او لنقل الكثيرين ... صُعبت عليهم كلمة تقال ام ان كلماتهم ستهدم دولة !!!!!!!!!

منذ زمن وانا لا اعرف لماذ لا اتطور فى الكتابة واخذ بزمام الحروف والكلمات .. لانشد واعزف ما باداخلى .. لعلى فى يوم ما استطيع ان اقول انها انشوديتى .. انه ترتيل كلمات الداخل !! واكتشفت اننى افتقد حتى للمعانى .. افتقد ان اقول .. ! الكثيرون فى عالم التدوين اختاروا العالم يكون لهم نافذة .. جميلة التصميم .. بستائر لها طابع خاص .. فيكفى ان تقراء الكلمات لتدراك .. ان هذه هى كلمات هذا وتلك لهذا !
الان لم اعد حزينا .. لم يعد من الممكن ان اعزف دائما لتخرج الكلمات كم اود او اريد .. مازالت افتقد لنغمات الهدوء ! شكرا لكل من اختلس عنده تعليقا .. وينشره لى .. انه من الرائع ان تتعلم من الاخرين لانهم رائعين كثيرا !

بالامس أتت لى مكالمة .. كنت سعيدا كثيرا بها .. كنت بالامس اقوم بتفعل الخطوط !! واذا بمكالمة لا يدرك صاحبها جيدا اسم والد الوالدة فحاولت قدر استطاعتى مساعدته .. وكان الوقت يداهمنى .. و نصحته بالمراجعة وعودة الاتصال !! فاذا به يقول لى .. يولع الخط وطز فيه .. انت راجل ذوق .. انا سعيد انى تحدثت اليك !! كان اليوم شارف على الانتهاء .. وكم اسعدنى هذا كثيرا .. انه غرور النفس لا اعرف ! او لاحتياجى الشديد لتلك الكلمات التى تجعلنى اتحمل ما اراه من اشخاصا اخرون !!

المكالمة الثانية : كانت من رجل يبدو انه لا يريد ان يفعل شئ سوى الاستهبال والمضايقة فقط .. لان الواضح امامى ان الخط لن يعمل ! لان البيانات خاطئة تماما .... وشعرت من استهباله عند السؤال عن اسم الجد فقال رقم البطاقة .. وقلت اريد الاسم فقال الرقم ايضا !! وعندها لا ادرك لماذا قولت له : استاذ ... فى عملاء اخرين محتاجين يشغلوا الخطوط عشان يمكن ينقذوا شخص هم محتاجين اوى ينقذوا .. لو محتاج تفعل الخط هتابع معك لو مش محتاج استئذنك حفظا على وقتك ووقت العملاء الاخرين اللى محتاجين الخطوط تعمل ! اغلق المكالمة وعاود الاتصال مرة اخرى !!!!! وعندها شعرت ان الكلمات احرجته .. فقال ساتصل غذا واغلق المحادثة !!!

نصيحة : رجاءا لجميع الفتيات .. لا تتحدثوا برقة عند الحديث لخدمة العملاء .. راعوا ان فى شباب مش لائقى حد يعبره !!!! تقوموا انتوا تكلمونا وبرقة كمان !!!!!

التعليقات التى تصل لى هنا فى المدونة لو علم اهلها كم تسعدنى .. لما منعكم من الكتابة هنا الا الموت فقط !

20 اكـــــــــــــــــتب رايـــــــك:

ستيتة يقول...

كلنا احمد راضي
لأ مش عاوزين البنات تخشوشن:)
عاوزين القليلين اللي معانا على الدرب
لأنه صار موحشا جدا
لا تستوحشوا درب الحق لقلة سالكيه
ياه يالميدان
تعبنا ويارب ميكونش ع الفاضي

Bent Men ElZman Da !! يقول...

اهنيك انك بتقدر تمسك اعصابك فى مواقف كتير
عاجبتنى اوى كلماتك عن طريقه الكتابه ونظرتنا للعالم من حوالينا

AHMED SAMIR يقول...

على الرغم ان البوست كله جميل
و اسلوبك اكثر من رائع بجد
الا ان اجمل سطر هو السطر الأخير
لماذا يبخل علينا زوار المدونة بالتعليق...
على الرغم ان التعليق و المشاركة بالرأي هو وقود التدوين و الكتابة..
احييك على مدونتك الرائعة في اول زيارة لها و ارجو الا تبخل علي بزيارتك لمدونتي و المشاركة بالرأي و التعليق
تحياتي

Tears يقول...

مع الوقت كل حاجة بتبقى اصعب..

دمت بخير

مصطفى سيف الدين يقول...

بصراحة اغلب اغاني كاريوكي في منتهى الروعة ويالميدان خصوصا في منتهى الجمال
اما عن التحرير و ذلك التضارب بين طوائف الشعب حول هل هناك جدوى من النزول ولماذ ينزل هؤلاء .. ربما كان في ظروف اخرى الاختلاف في الاراء شيء صحي والديمقراطية تحتم وجود واحترام كافة وجهات النظر لكن ان تكون تلك وجهات النظر ضريرة لا تنظر الا الى المساوىء فهنا هو شيء غير صحي
تحياتي لك استاذ احمد ونتمنى ان يكون الغد افضل

AhMeD RaDy يقول...

دكتورة

انتى بجد اللى معلقة هنا .. ايه يا دوك النور دا كله اهلا وسهلا بيكى بجد

هههههههههههههههههه دا البلد كدا ضايعة يا دكتور !!!

لا بقى لما يكلمونى انا بالذات لازم يخشوشنو .. مش هينفع كدا والله ... الله بقى !

اللهم امين يارب فعلا محتاجين اوى لناس تشعرنا اننا مش لوحدنا !! اننا لسه فى الطريق

ان شاء الله لن يكون التعب على الفاضى .. ان شاءالله هيكون على المليان .. وعلى المستقبل والنهاردة !! بكرة هيتغير !

مش هنسى الكلمة الحق فى وجه النظام ايام الظلمة .. دلوقتى ايام ضباب .. بس هتعدى برده .. وهنفوت ونشوف بكرة !!

اسعدنى جدا تعليقك بجد .. دا تانى تعليق يا دكتور فى عمر المدونة

AhMeD RaDy يقول...

Bent Men Elzman Da


والله انا اعد وانا باكل فى نفسى ! ايه اللى حصل دا .. وضايقنى الموقف جدا .. لدرجة كنت همسك فى الامين بتاع الشرطة !!

بس الغريب صمت الناس خلانى افكر للحظة ! اكيد فى حاجة !!!! ولما ما قدرتش سألت بقى !؟ وفهمت فاستوعبت ..وبطلت هرش

وانا تعليقك اسعدنى كثير بجد ودا من ذوقك على فكرة واشكرك جدا على زيارتك يا فندم ويارب نشوفك على طول

AhMeD RaDy يقول...

AHMED SAMIR

انا مش عارف بقى انا ارد اقولك ايه على كلامك الجميل دا بجد حلو اوى وانا بشكرك والله على تعليقك الجميل دا ...

بالنسبة للتعليقات .. انا شخصيا ساعات مش بعرف اعلق على بوستات كتيرة جدا .. ومش بعرف حتى اقول ايه ! وفى بوستات بتكون طويلة جدا لدرجة بتخلينى اتردد الف مرة من التعليق !

وساعات بيكون رد صاحب المدونة محبط جدا . دا لو رد اساسا .. فبيخلينى احس ان ردى مالهوش لازمة او مش المفروض كنت اعلق اساسا !

على فكرة انا زورت المدونة وفى تعليق من زماااااااااان عندك بص كدا على البوست اللى فات وانت تعرف ! عندك طبعا

AhMeD RaDy يقول...

Tears

كنت اظن ان كل شئ يصبح اسهل .. ولكن لعل الحياة تدير لنا ظهرها .. واصعب ما فى القادم .. ان لا يكون مع اشياء نتمناها .. سواء كانت احلامنا .. احبابنا .. حتى الجماد الذى نحبه ونفقده .. يجعل القادم اصعب

شكرا

AhMeD RaDy يقول...

مصطفى

انا لما سمعت يا الميدان على التحرير .. بجد حبيتها اوى .. جميلة جدا بجد وليها سحر خاص .. تصويرها خرافة يا جدعان

اااااااااااااه بس بقى ما تفكرنيش .. لما بقى الوجود فى التحرير هو علامة التخريب والدمار والانقياض والبيع .. يا ترى هننتظر كم سنة اخرى للتغير اللى بجد .. الايام دى بتفكرنى بايام حركة كفاية .. لما الناس كانوا بيقولوا هم مين !! بيعملوا ايه !! ما تحاولولش .. هى البلد بتاعهتم ! .. يا ترى هننتظر لما تظهر حركة 6 ابريل .. وهننتظر احداث غزل المحلة .. والانتخابات المزورة الان بالوعى وليس بالورق !! اعتقد ان الحركة الان اسرع وتيرة .. والحجر الذى القى فى البيحرة .. مازال يلقى من بعده احجار اخرى .. لعل الماء الراكد يصرخ ويتحرك !

Unknown يقول...

السلام عليكم

بالنسبة للتعليقات >> عادي

انقر على عنوان التدوينة

استنى شوي

بيطلع صندوق تعليقات

اكتب تعليق

بعدين اضغط على

" ارسل بصفتك "

و اختاري أي حساب من الحسابات الموجودة

و شكرا مقدما

Unknown يقول...

آسفة قصدي اختار أي حساب و ليس اختاري :)

miroooo يقول...

جميل اوى اسلوبك يا ابو حميد
حلوة النصيحة الاخيرة و ان شاء الله هاعمل بيها
بالنسبة للتعليقات بقى انا شايفة انها مهمة جدا لانك لازم نعرف راى الاخرين فى كتابتنا و اسلوبنا انا شخصيا باهتم جدا بالاراء
تحياتى

AhMeD RaDy يقول...

عبير

تصدقى انى عملت كل دا وبرده ما بتظهرش عندى اى منطقة اقدر منها اساسا اكتب تعليق

مش عارف بقى العيب عندى ولا عند المدونة بتاعتك !!

AhMeD RaDy يقول...

عبير

ههههههههههههههههههههه ولا يهمك بتحصل بتحصل

AhMeD RaDy يقول...

mioooo

والله عندك حق .. بس ادى الواحد بيحاول بجد انه يكتب رائيه .. وانا لو شوفتى فى التعيقات كتبت ان ساعات الواحد مش بيكون البوست اساسا عايز تعليق ..!!

بس عموما الاراء واختلافها بيعمل شغل حلو اوى

Unknown يقول...

السلام عليكم

بعد ما تفتح التدوينة

راح يطلع لك مربع مكتوب فوقه DisQus

و بعدها بيطلع مربع تعليق مكتوب عليه بالخفيف " اكتب تعليقك "

و بعد التعليق انقر على " علق بصفتك "

كله داخل المربع

لكن ما يطلع على طول استنى شوي

بالتوفيق :)

Lady E يقول...

الجملة الأخيره هي اللي خلتني أعلق على فكرة :) أنا غالبا بتابع في صمت :)

عجبني البوست وفي جمل كتير علقت معايا

أغنية يا الميدان بحبها برضه وخصوصا : ساعات بخاف تبقى ذكرى ... نحكي عنك في الحكايات :(

بالنسبة للمترو فأنا بحبه جدا وحظي لما بنزل القاهرة بيكون فاضي :) لكن في مترو تاني بيبقى شبه القطر ده بقى اللي دايما مليان

اول مرة روحت حلوان كنت عمالة أقول مش حلو واحد لأ دول حلوان :)

لا شكر على واجب يا احمد تعليقاتك دايما مختلفة وفيها فكرة وبيسعدني جدا اني اقرأها وأنشرها شكرا انك بتقرأ مدونتي :)

بالنسبة للكتابة علشان تكون كاتب جيد لازم تكون قارئ جيد والبوست ده انت فعلا كاتب جيد

AhMeD RaDy يقول...

عبير

انا حاولت مش عايزة اقولك مش انتظرت شوية لا دا انا انتظرت كتير اوى

انا بعد كدا لما احب اعلق هكتبلك فى الشات وانتى انقليه بقى عندك براحتك

:d

AhMeD RaDy يقول...

lady E

تصدقى انى كتبتها كدا وما كونتش مخطط انى اكتبها اساسا .. بس جت على بالى وانا لسه هضغط نشر .. هههههههههه كويس عشان اشوف تعليقك بقى !!

الحمد لله انه عجبك

انا بعشقها موت اساسا .. دى تحفة بحب اوى عايدة الايوبى وهى بتقول .. ياااااه يالميدان كنت فين من زمان .. !!

المترو دى حكايته حكاية .. انتى اكيد تقصدى خط المرج حلوان .. حظ زحمة اوى اوى


ههههههههههههههههه مش حلو واحد هههههه اللغة العربية واخدة حقها اوى

بالعكس يا lady انا بكون مبسوط ان بشوف تعليقى عند الناس والناس بترد كمان .. دا شئ بيسعدنى على المستوى الشخصى جدا .. والكلام دا من وقك على فكرة ( وش ايموشين وشه احمر )

فى الجملة دى ابصملك بالعشرة .. لان فعلا كل لما بشوف اسلوب الناس وطريقة الكتابة واعد اقراء المدونات فى افكار بتطلع ! حتى الاسلوب بيتاثر مش هنكر

الله يكرمك يارب دا من ذوقك والله .. انا نفسى اعرف اكتب بطريقة مميزة .. زى ناس كتيرة بشوف عندهم بوستات طويلة وحلوة فعلا والواحد بجد بيتعلم منهم اكيد

نورتينى بجد بتعليقك المممتع دا خلينا نشوفك بقى هنا كتير

Copyright © 2008 - AhMeD RaDy - is proudly powered by Blogger
Blogger Template