هرتلة

مش من المفروض اساسا انى كنت افصل نفسى كدا .. لانى فعلا خسرت

لا انا قدرت احقق شئ من الحلم اللى اساسا كان مش موجود ولا فى الوقت قدرت امسك النجوم لا النجوم مش بتتمسك اساسا !

انا وبكل ارادة وبقوة ! انى اختار مشروع واحد فقط

مشروع اسمه انى اختار مشروع الفشل ! وكأن انا مضطر .. انا مش عارف انا مضطر ولا انا اختارات فعلا !

كرهت كونى انا .. كرهت حتى الخطوط الفاصلة .. لانها مش واضحة .. كرهت حتى المفاهيم ! اه فيها ايه !! فيها ان مش عارف ليه

الخطوط الفاصلة ! عندى بقيت شفافة .. مش قادر اشوف ليها لون اساسا هل دلوقتى كان المفروض انى اساسا اعرف ان الخطوط لازم تبقى قاطعة .. لازم تبقى محددة اوى .. بعد كل اللى شوفته اكتشفت ان فى خيط واحد بس هو اللى كان واضح .. كان محور اساسا ! وكان بعد كل السنوات دى لم يخط فى حياتى الى الخط دا فقط لا غير

خط كان واضح لانى مقتنع به .. لانى اتغذيت انى مش اتخطاه اساسا !

وهنا

تعبت اوى .. كان نفسى اوى اشوف حاجات اكتر من كدا واوضح من كدا !

حتى الاختيارات مش واضحة ساعات القرارات صعبة .. بقيت من كتر ما انا مش عارف اختار .. بقيت يا اختار يا شمال يا يمين ما بقاش عندى قدرة انى اختار اختيار يريحنى

.........


لحد هنا وققفت عن الكتابة ومكملتيش اى كلام

4 اكـــــــــــــــــتب رايـــــــك:

reemaas يقول...

رغم ان الكلام فيه احساس وجع بس كان نفسى يكمل لانه كان هيريح اول حل المشكله مواجهتها

غير معرف يقول...

مش دايماً بيكون الفشل اختيارنا ، أحياناً بيكون مفروض علينا ، لكن اللي بجد لازم يكون اختيارنا ، هو استسلامنا ببساطة ليه ، أو مواجهته ، وعلي الأقل هتكون المحاولة في حد ذاتها نجاح ..
الفرق بين انسان سعيد في الدنيا وناجح وانسان فاشل هو فرق بين انسان بطبيعته متمرد علي كل الثوابت بدرجة بتخلي من محاولة بسيطة منه لتغييرها نجاح ، وبين حد مستسلم لكل حاجة بتحصله وكل حاجة فيه وايمانه بيها بدرجة بتخليه يديها صفة الألوهية والثبات اللي من المستحيل تغييره .. اتعلم أنك تكون متمرد علي كل الظروف وحتي علي نفسك .. النجاح مش هدية جميلة موجودة في أخر طريق معين وكل اللي علينا أننا نختار الطريق الصح ، لأ ! السعادة موجودة علي طول أي طريق أنت هتختاره والفكرة انك تعطي لنفسك فرصة أنك تشوفها .. دافع عن كل حاجة أنت عاوزها أحنا مش بنموت غير مرة واحدة ، وأكيد كلنا في النهاية هنموت ـ فخليها موته تستحق .
حاول تغير نفسك في الأول ـ واتمرد عليها وهتلاقي كل حاجة حواليك بتتغير
وحاول ترسم الخط اللي أنت مش شفته
في البدايه دا تاني ، حاول وأكيد هتوصل إن شاء الله .

AhMeD RaDy يقول...

ريماس ازيك عاملة ايه

اولا اشكرك على التعليق وفعلا اول حل للمشكلة هو مواجهة المشكلة

وربنا كريم

AhMeD RaDy يقول...

غير معروف

اشكرك على اهتمامك بالرد

Copyright © 2008 - AhMeD RaDy - is proudly powered by Blogger
Blogger Template