سنة فى علم الحياة

بسم الله الرحمن الرحيم

انا دلوقتى ولله الحمد داخل المنزل وامام شاشة الكمبيوتر وهبتدى اكتب عن اللى حصل فى الفترة اللى فاتت فى الجيش

طبعا ودا شئ بديهى مش من الناحية العسكرية ولكن من الناحية الحياتية الجيش كتجربة فى حياتى كجندى مجند

وقبل اى كلمة .. بجد والله وحشتونى جدا جدا جدا .. كلكم حتى الناس اللى اعرفها ومش بتيجى المدونة برده هقولهم من هنا انى بجد افتقدكم جدا

وفرحان جدا بكل تعليق انكتب من بعد ما مشيت وبشكر الناس من جوة قلبى بجد على الكلام الرائع دا ... وربنا يارب يبارك فيكم

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه .. مش ممكن بجد مش مصدق انى خلصت فترة التدريب .. بجد الواحد مش عرف قيمة الجيش الا وهو

ماشى فى الشارع . اقولكم ما تتصوروش العيال وانا واحد منهم كنا مش طايقين الجيش خالص خالص .. وحسين باد ايه السنة دى

ضايعة من عمرنا كدا على الفاضى لكن اول لما خرجت .. وشوفت الناس تانى عرفت اد ايه الجيش غير مننا .. عمل شوية ثوابت لحاجات

جوة الواحد .. وازاى بجد بجد تبقى راجل ... على فكرة اصدق مقولة هى ان الجيش مصنع الرجال .. واقدر اقولها وبقلب جامد دلوقتى

ان اللى مش دخل جيش فاتوا كتير اوووووووووووووووووووووووووووى من معانى الرجولة الحقيقية .. الجيش بتاعنا بجد وبلا فخر اعظم

جيش فى العالم من غير اى نقاش .. ورغم اننا كشباب كنا جوة بنلعن ونسب ونضرب نفسنا بالجذمة اننا دخلنا الجيش .. بس دلوقتى بقول

يارب اقدر اكمل الفترة على خير واستفيد اكتر ..من السنة دى .. احد القيادات فى المركز .. قالنا اعتبروها سنة فى علم الحياة .. اتعلموا الرجولة

الحقيقية .. ودا ومن غير ما نعرف بقيت تصرفاتنا التلقائية .. بقين نعرف يعنى ايه عمل جماعى بجد يعنىايه تحمل وصبر .. يووووه

دا فى كتير .. ودا مش معنه ان التجربة كانت كلها ايجابيات .. لا دا فيها سلبيات .. وسلبيات محبطة كمان .. بس اهو الواحد بيحاول ياخد

الايجابيات .. ويشيل السلبيات .. وربنا يستر بقى

انا عايز والله اسلم عليكم واحد واحد واحدة واحدة ..بس انا عنيا حمرا من قلة النوم .. ونفسى اعد ارغى كتير كتير اوى .. بس ان شاء الله

فى اقرب بوست جديد ..

اه ... الاجازة فترتها قصيرة .. ادعولى اقدر استمتع بها .. لانى محتاج دا اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى

14 اكـــــــــــــــــتب رايـــــــك:

E73 يقول...

أول تعلييييييييييق

E73 يقول...

أعلق بقى
حمد لله على السلامة
بس دول كدة 32 يوم بس مش 45
الحمد لله
مانا برضه بسمع كتير جدا ناس تقول ان الجيش مصنع الرجال
بابا نفسه بيقول لولا الجيش كان هيبقى شخص تاني خالص
منتظرين حكاياتك كلها
وحمد لله على السلامة للمرة التانية
والله زمان يا راجل

shaimaa rady يقول...

الف حمدلة علي سلامتك يا اخي العزيز
وبجد كنت مفتقداك كتير قوووووووووووي

وعموما ان عملتلك حاجة صغنونة كده علشان تعرف غلاوتك عند الناس

يارب تعجبك

ودي في يوم جديد
http://www.yomgded.com/vb/t17039.html

دي في يلا جامعة
http://www.yalagam3a.com/showthread.php?t=21780

ساره يقول...

ياهلا ويامرحبا
لسه عالم المدونات منور
الحمدالله على سلامتك يابطل :)
والله لك وحشه ... لما شفت فى الريدر ان لك بوست جديد .. قلت يوه احمد جاء ولا لحقت ارش ميه عندك فى المدونه اوانظف او اعمل اى شئ .. ان شاء الله الاجازه الجايه اوعدك اعمل كل شئ قبل ما توصل.. :)

بجد الحمدالله على سلامتك

♥ R ♥ يقول...

حمد الله عالسلامة يااحمد
بجد افتقدناك كتير هنا وفي يوم جديد
يلا مستنيينك بعد الراحة تحكيلنا بالتفصيل حكاياتك هناك وحكاياتك اللي مش هناك D;

AhMeD RaDy يقول...

اممممممممممممممم .. اول تعليق من E73

ييا ترى مين يا ترى مين ؟؟؟ عفريت اكيد

بص يا معلم بقى تحاتى ليك يا عفريت

بينى وبينك اه والله الجيش زود الواحد بشوي حاجات كويسة بجد .. وربنا يستر على الباقى

جيبت فى سيرتك وانا فى الجيش يا عفريت ..

واحد من زمايلى كان بيقول نشيد دينى فافتكرت نشيد مشارى راشد .. واعد اضحك لان مش قادر افتكر الاسم .. وعمال اقول طيش طايش ... ويقول متاكد اقوله اه العفريت قالى كدا بجد .. :D وانا سمعتها ياعم

وتحياتى لوالدك .. وبطل تنق الناس عملوا تخفيض وخلوهم 32 يوم بس

AhMeD RaDy يقول...

يا واد يا مثبتنى على طول انت

يا شيمو يا عسل .. وانا مش افتقدك يا كبير .. افتقدك ازاى وانت على بالى 24 ساعة وخدمة دليفرى كمان

ولو ربنا سهل وفى فرصة اتصل بيكى من ارض المعركة تانى هتصل ... بس بجد انا فرحت انى عرفت اتصل بيكى وانا هناك واطمنت عليك يا كبير .. وانا اعد اهو كم يوم كدا على السريع ...

وربك يستر وايه اللى انت عامله دا ..

يا عم بس والله فكرة حلوة وبجد اختى بحق وحقيقى يا كبير

AhMeD RaDy يقول...

سارة....

هع البطل جيه .. وسع وسع يا كتكوت

يا بنتى هو اى حد ولا ايه .. دا جندى ومشاة عادة كمان .. يعنى الرشاشات والار بى جى والقناصة .. وكل الناس اللى اعدة واللى واقفة . ولولولولولوللى

وايه يووووه دى ها .. قولى اعترفى وقرى ..

يا بنتى ابعدى عن مدونتى انا بقولك اهو .. سامعانى .. ولا ايه ...؟؟؟

وادعلنا باجازة قريبة تانى بقى ..

والف الف الف مليار شكر يا سارة بجد على المتابعة والله .. بس برده م عايز لعب ولا رش مية ...

AhMeD RaDy يقول...

رضوى

ازيك عاملة ايش وكيف الاخبار والاحوال .؟؟

انا ولله الحمد كويس يا فندم احنا اللى بنفتقدك لما بتغيب .. وتسلمى على ذوقك

وربنا يسهل يارب ..

ساره يقول...

يا بنتى ابعدى عن مدونتى انا بقولك اهو .. سامعانى .. ولا ايه ...؟؟؟

الكلام هذا تقوله لاختك الكبيره :(

يعني اعتبر هذا تهديد صريح من جندي مشاة ...

ماشي يا احمد :(

انا كنت طيبه لما كنت غايب ولا سويت شئ فى المدونه ... بس هالحين اول ماتمشي راح اولع فيها :)

AhMeD RaDy يقول...

اوبااااااااااااااااااااااااااا

تولعى فيها .. دا اعلان حرب صريح

لا بقى .. لا بقى .. لا بقى ... دا انا

واد جندى ... يعنى الحرب والرشاشات والحركات ... وزغروطة يا ام صلاح

سارة .. لو سويتى شئ .. ياريت تسوى اكلة خفيفة ... عشان جعان:P

هههههههههههههههههههههههههههه

وصباح الفل والورد يا باشا

ساره يقول...

صباحك جوري

ياسلام غيرت اسم المدونه؟

The Fighter

حلو الاسم ماشي مع العسكريه :)

طيب ناخذ هدنه ونوقف الضرب شويه .. اوكي ... عشا اختك لازم تدرب على ضرب النار :)

اكله خفيفه ...... اممممممم تاكل زبادي ... عاد مافى اخف من كذا :)

AhMeD RaDy يقول...

ايه جورى دى بقى .؟؟؟

اوعى تكون شتيمة ولا حاجة .. ههههههه

اه ايه رائيك فى الاسم الجديد .. اهو بقى

الواحد بيتاقلم مع الوضع الجديد .. اهئ

هدنة ال هدنة ال .. يا بنتى دى فرصتى ان انتى مش بتعرفى تضربى نار .. عشان اخلص المهمة بسرعة واعود الى ارض الوطن


وبص يمينك بص سشمالك تلاقى وحوش الصاعقة امامك

E73 يقول...

عفريت؟! :_((
يادي الفصيحة فضحتنا امام المحافل الدولية
اسمها (ريظ يالطارش) هنقول ايه الجهل خيبة ومنتظرة تعليقك على البوستين الغلابة اللي عندي

Copyright © 2008 - AhMeD RaDy - is proudly powered by Blogger
Blogger Template