حوار صريح مع نفسى ..؟؟

طيب بص يااحمد انا عارف كويس انك بقالك فترة بتحاول تتكلم ومش عارف اساسا انت عايز تقول ايه ولا لمين صح ؟؟؟؟
صح ياريت اتكلم

انا عارف ان مشكلتك انك لما هتتكلم ان فى حاجات كويسة انت حاسسها هتروح يعنى الحاجات اللى الناس فاكرينها فيك كويسة هتطلع وحشة
بصراحة اه

طيب يا ترى لما الناس تشوفك كويس وانت شايف نفسك وحش ومش عارف حتى تتكلم ولا قادر تعبر يمكن انت غلط .. يمكن هم غلط .. بس الاهم انه يظهر منك الحقيقة ويس

ايه رائيك لو درشنا سوى وسيبك انت من اى كلام اهبل عن الناس وكدا انت لو وجهت نفسك بالحقيقة هتستريح
كفاية ان اللى هيتعامل معك هيتعامل مع احمد الحقيقى


طيب انا موافق تقدر تسال وخلى بالك انا مش وحش اوى والله بس ساعتا لظروف

حاسس انك عكيت فىا لفترة اللى فاتت ؟؟

بصراحة اه بقالى كتيراوى منيل اوى وطالع ونازل
يمكن فى ناس كير بتحسب دا تناقض هو يمكن كدا فعلا بس مش سبببى انا بس لما بحزن اوى بهزار واضحك واطنط ببقى عايز افك بسرعة مش بحب الحزن ودا اللى يخلى الى ادامى يفتكرنى مجنون او ان اللى بمر بيه مش حقيقى سواء حزن او فرح او حب او كره

افهم انك بتعالج نفسك بنفسك يعنى الحزن تروح قلبه بمنتهىالقوة ومن غير تدريج للعكس
بالظبط هو دا ودا اللى يخلى الفرق بين الحالتيين يثير التسائل

طيب انت مالك بقى ؟؟
ابدا الفترةاللى فاتت بصراحة كنت كويس لغاية ما خرجت من الجيش بصراحة الخروج من الجيش كان كارثة ودخولى كان انقاذ

لا وضح بقى ؟؟
هقولك انا فى الفترة قبل ما ادخل لجيش كنت فعلا تعبان اوى وكان كل شئ عليا .. حسيت انى اضغط جامد يمكن لانى مش كنت قاسى وحاسم فى ردودى ودا اللى خخلى ناس كتير تفهم موقفى غلط كله فهم اللىعايز هو بس يفهمه

لا استنى بقى تقصد ايه ؟؟؟
عارف ان قبل ماادخل الجيش كان فى كذا موضوع انفتح وفجاة لائيت نفسى مضغوط اوى وسالت نفسى هو فى ايه لان الموضوعات كلها بنات .. اه والله تقولى ليه الله اعلم .. مش عارف حصل ايه

طيب دخلت الجيش وحصل ايه ؟؟
انفصلت فترة كويسة عن الناس .. بصراحة كانت كويسة جدا بعد عن اى ضغط وبصراحة لائيت اللى جنبى الاصدقاء اللى بجد على الاقل انا اللى بعتبرهم كدا حتى لو هم مش اعتبرونى كدا

ودلوقتىرجعت للضغط تانى؟
اه عارف المشكلة فىايه

ايه ؟
انا هقولك حاجة منفصلة شوية

قول .......!
انا من النوع اللى عندى ضمير ابن لذين مش بيرحم .. مش هتتصور لو اقولك انى لو عملت ذنب بيقولى ايه دا ... والغريب انى لو حاولت اعمل كدا بلاقى جسمى كله بيرتعش .. كله بلا استثناء .. والله ... الغريبة انى لسه لحد دلوقتى كدا .. لما الائى جسمى بيرتعش اعرف انه ذنب واعرف ان الشيطان سيطر عليا الغريب بقى ان السيطرة دى اقدر اخرج منها لكن يمكن لانى شاب ويمكن لانى انا نفسى افك .. واحساسى ان فى كتير اوى فاتنى هو اللى بيخلينى مش اتراجع

مش ملاحظ ان كلام بيدل انك ليك رغبة فى اللى انت مش عايز تعمله اساسا ؟؟
بصراحة بقى اه فعلا .. الرغبة موجودة ... ويمكن هى اللى بتنتصر رغم ان لما عقلى بيمتلك الامر دايما بيعقبنى

علاقتك بربنا ايه يا احمد .؟؟؟
اه هو دا بقى اللى انا مش عايز اتكلم فيه .. بصراحة انا اتغيرت انا اتنسفت انا مش كدا .. انا فيا كتير مات وكتير اتهد .. ليه مش عارف عارف انى نفسى اسافر برة ابعد عن كل اللى حواليا دلوقتى حاسسهم بيغرقونى اكتر مش الكل بصراحة لان فى ناس انا بتمنى اتعرف عليهم اكتر

انت خايف يااحمد؟؟
اه

طيب ناوى على ايه ؟؟

فكرت كتير فى انى اكون لوحدى . انفصل كل شئ اقطعه ابعد شوية عن العالم دا اللى بقى بجد فظيع .. كل شئ بقى يخنقنى .. الواقع او نت

ممكن اقولك حاجة يااحمد انا ملاحظ انك بدور على حب مختلف نفسك تحب حد مختلف ؟؟
بصراحة اه .. انا كانت احلامى بسيطة اوى .. وكنت بحاول اسعى ليها ....!! لغاية 3 ثانوى احمد عارف احمد .. ماكونتش 2 لكن لما دخلت الكلية كل شئ اتغير خالص

وليه ؟؟
انا كنت بحلم بالمظاهرات بصحيفة الحائط بالتمييز بالعقل والمناقشات ... يااااااااااااااااااااه كنت فاكر ان الحياة هتبقى بجد
لكن للاسف لائيت نفسى بدمر تدمير نفسى وعقبلى وفكرى .. اناادمرت من جوة خلاص

طب انت بصراحة بتحب دلوقتى ؟؟
المشكلة دى هى بقى اللى مشكلة الحب مش قادر اقول دا .. ايوة بصراحة
انا هقولك بحلم ببنت عاملة ازاى ... اسمع ويمكن يمكن اقولل عارفة اية ... لا لا مش المغازى التانية اللى عمرك ما كلمتها

اللى كانت فى الكلية
ايوة البنت الجميلة اوى دى
انا بقى عايز واحدة زيها هههههههههههههههه

بتحلم دى يا بنى فظيعة .. تدين وجمال واخلاق وتربية ونشيطة واجتماعية وشاطرة .. بنت بسم الله ماشاء الله عليها معدية

اهو بقى .. هو دا

مقابل ايه يااحمد ؟؟
مش عارف بصراحة وبحق وبجد .. انا معديش اى حاجة تسمح لواحدة حتى تفكر فيا ..!!

يبقى ليه بتحلم بحد بالشكل دا وانت حتى معندكش اللى يغريها فيك ..!!
انت صح ..

بصراحة فى بنات تانية ؟؟؟
بصراحةاه كتير ... هقولك بس دول بقى من على النت .. يمكن من الشخصيات اللى عجبنى فيهم اخلاقهم وتفكيرهم وبينى وبينك عجبنى اكتر تصرفاتهم

دا حب ولا اعجاب ؟؟
لا اعجاب وربنا يعلم .. احنا اتفقنا على الصراحة واديك شايف ادينى بطلع وشكلى هعك

طيب نكمل فى بوست تانى ان شاء الله

بنفس الصراحة

بنفس الصراحة
ان شاء الله


ياريت اللى عنده اىتعليق او سؤال يقوله لانى بجد عايز اطلع كله واخلص .. عايز ارمى اللى على كتفى وعلى فكر ممش ناوى على مجاملات

5 اكـــــــــــــــــتب رايـــــــك:

E73 يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مكنتش هرد عادي لأن المقال مش محتاج رد
لكن لأنك طلبت التعليق واللي في نفسه حاجة يقولها

فأنا هقولك ان اللي انت بتعمله ده كويس جدا بالنسبة ليه

بس عوزة أقولك حاجة تانية

عوزاك تخاف شوية

مش تخاف يعني تجبن

لكن الحرص واجب

المفروض تطلع اللي جواك ودي حاجة حلوة جدا وانا نفسي بعمل كدة

بس بيني وبين نفسي علشان مديش فرصة لأي حد أيا كان انه بعد كدة -ومحدش عارف ايه اللي هيحصل في المستقبل- يمسك عليا ذلة وهي في الأصل مش حاجة تستاهل

أنا عارفة انك لسة مقلتش حاجة أصلا تتمسك عليك بس انا بقولك اللي انا بعمله يمكن يكون صح ويمكن يكون غلط

لكن في النهاية هقولك منتظرة الجزء التاني من المقال ده وربنا يقدملك اللي فيه الخير

2otety يقول...

mesh 3ayza 2a2olak elklam ely enta katbo wga3ny ad ehhh we ad ehhh hasa enak bet2ol ely gwaya ana m3ak en elwahed s3at kter bye3mel hgat ka2eno monawam we lma byfo2 byfdal ye3ateb fe nafso bas awel katwa fe enak tebtdy te3mel ely enta 3ayzo howa ely enta bte3melo da we ana waska enak haterga3 tany zay zman we zay ma btetmna , ahmed enta 3aref ad ehh enta galy 3lya esma3 meny law fe nas hawalek zay ma bt2ol hases enhom bygara2ok mahma kano 2orayeben menak eb3ed 3anhom delwa2ty ahsan ma teb3ed 3anhom we enta karehom fahemny ya ahmed we ana 3arfak hat3ady kol elhgat de we 2orayeb ensha2 alah we rabena yeg3alak ely gay kolo ahsan men ely faaaat

AhMeD RaDy يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بصراحة انا معاكى البوست مش محتاج رد

انا عارف وبصراحةارتحت كاتيييير لما خرجت الحاجات الصغنن دى

اممممم بصى انا فاهم قصدك كويس .. وواخد بالى .. وفى دماغى بصراحة .. بس المشكلة ياايناس انىاعد فترة طويلة جدا كل شئ عندى غير قابل للتصريح ولا ممكناقول .. انا بصراحة مش عايز اقع فى غلطةالنافورة .. انى ما صدقت اتكلم فروح بقى مهبل بكل حاجة .. عارف ان فى حاجة معينة ما ينفعش تطلع ...

الله يخليكى منورانى دايما والله ياايناس
وانا كل بوست بنتظر تعليقاتك

AhMeD RaDy يقول...

قطتى

اهلا وسهلا بيكى تانى يا نجلاء منورة

انا قريت كل كلامك مرة واحدة .. وهو فلعا الواحد محتاج ينفجر شوية ... واهو يخرج .. وان شاءالله خير انا بصراحة متفائل رعغم حال الضباب اللى انا فيها دلوقتى لكن حاسس بخير ...!!

والموضوع مش موضوع ناس حواليا ولا فوقيا ولا تحتيا .. المشكلة هىانى انا محتاج اظبط شوية

طبعاالناس ليها دور وخصوصاالاصداقاء لكن انا مش بحب ارمى كل حاج على غيرى وخلاص

وان شاءالله خير

AhMeD RaDy يقول...

خليها مفاجئة ..

نفسى اعرف اخليها مفاجئة ازاى اذا كنت عرفتك من اول تعيق يا دعاء

حاضر .. ان شاء الله دعواتك انتى بس

امممممممممم تصدقى فكرة ولو انى كنت بعمل حاجة تانية ..

مش هقدر اهون على نفسى خالص .. غير لما ابطل خالص

لكن صدقينى كلامك فى الجون وان شاءالله هعمله انا عارف كويس ان ما فيش حاجة بتيجى مرة واحدة

بس ربناعالم بالنية ... وربنا يستر علينا بقى فى الايام الجاية

Copyright © 2008 - AhMeD RaDy - is proudly powered by Blogger
Blogger Template