عذار ... لستى من مستوى .!!!؟


بسم الله الرحمن الرحيم

اولا وبسرعة كدا ... ان شاء الله النهاردة يكون جميل لكل الناس يارب
ثانيا تفاؤلوا دايما خير ا
.......

عزيزتى الفتاة المقصودة من البوست المكتوب الان .. او بمعنى اكثر دقة الذى يُكتب الان .. اكاد لا استطيع ان اصف جمالك .. وحلاوتك ورقتك

ولاانكر انك مطمع لكل شاب يبحث عن مزة بمقايس هذه الايام .. واصرح عن جد .. فانك تملكين شئ خفيا يجعل الجميع لايقول الا نعم وينفذ كل ما تطلبينه منه

ولكن فتاتى العزيزة ..... انستى الغالية

دعينى ان اوضح لكى .. انتى لا تصلحيين ان تكونى اما .. فكم انت تافهة عزيزتى المزة .. فكم هذا القدر منا لتابعية الاعلامية الذى يملاء عقلك حتى انك لا تقرايين ولا تفهمين .. ولا تريدين حتى الدخول فى نقاش جدى

تمثل لكى الكلمات الهامة مثل الحقوق والوجبات الانهيار والاعلام الموجه كلمات لا تاتى الا بالحساسية ... فعذار كيف ستربين اولاد بعقل وفكرا سليما ...؟؟؟؟ كيف سيكون اولادك مستقبلا ؟؟؟؟ ... هل سيكونوا تابعيين مثلك لكل هذا الهراء الفارغ .. وعندها سيزوال جمالك ولا يبقى الا عقلك المترسخ فى هؤلاد الاطفال والنشئ الجديد

كنت دائما اسمع ما يقال بالتوافق .. كم كنت غبيا جدا فى فهم هذا المصطلح.. وبالطبع خسفت بنفسى وبقدراتى ارضا .. لانى كنت لا انظر الى الا اننى فتى فقير .. يا لها من حماقة شديدة .

اتذكر صديقا ليا ... عندما روى عن انسانا تقدم لخطبة فتاة فكانت الفتاة لاسرة صاحبة جاها ومالا .. وكان هو بسيطا للغاية ولكن دكتورا فى مجاله

وعندما ذهب لاباها فقال له هل تدرك الان المستوى الذى عليه ابنتى .؟؟؟؟

فقال نعم ادرك جيدا ..... لهذا انا اشجعها حتى تكمل ما بعد الدراسة لكى تستطيع ان تصل لمستوى العقلى والفكرى ...!!

وقال صديقى هذا كان مشهد من مسلسل لن انساه ابدا .. وهوايضا قبع فى عقلى ولن انساه ابدا

هكذا هو الرجل الحقيقى الواثق فى نفسه

كنت اظن اننى غير مناسب بقدراتى لفتاة مثلك .. والان اصبحت على يقين انك اقل بكثير من ان تنالى شرف الحوار معى


10 اكـــــــــــــــــتب رايـــــــك:

خليها مفاجئه يقول...

ليس لدى سوى تعليق واحد
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
عجيب .... !!!!
لا املك الا الاستغراب من هذا التوبيك اشد الاستغراب

E73 يقول...

ههههههههههههههه

بجد ضحكني كتير اسلوبك في مخاطبة عزيزتك المزة

بس متنساش في الآخر ان كلهم بيقولوا كدة في الأول والكلام والشعارات بتتحول عند أول مزة

كلمة بقى على جنب
أنا بتخنق قوي من مصطلح مزة ده بحس جسمي بيقشعر لما حد يقولها

AhMeD RaDy يقول...

هههههههههه حقك تستغربى

هو الاستغراب بفلوس

AhMeD RaDy يقول...

ههههههههههههههه

انا اصلا فى موقف افتكرته .. وخلانى اكتب البتاع دا على الصبح اول لما صحيت

ولو سالتينى تقصد ايه ولاعايز ايه اقولك ولا اعرف ؟؟ ههههههههههههههه

بصى اللى يغير رائيه وافكاره لمجرد انها امورة او حلوة .. يبقى هى ذات نفسها هتحتقره المفروض ان فى الافكار الرئيسية وعناوين بالخط العريض

وانتى قولت الكلام والشعارات ..



والله يا ايناس تصدقى انا بفكر فى كم كلمة محتاج الغيهم .. هبقى اشوف كلمة مزة ممكن نضيفها للالغاء ولا لا
ههههههههههههههه

E73 يقول...

طيب اوك

يعني اللي يرجع في كلامه يبقى عيل؟!

وآدي دقني لما تيجي تخطب بقى ابقى افتكر أول حاجة هتشدك في اللي هتخطبها هتبقى ايه

الفكرة مبتبقاش فكرة انه واحد عنده مبدأ وبيرجع عن مبدأه

لكن كما يقال ساعة القدر يعمى البصر واللي انا عوزة أعدل فيه انها تعمى البصيرة مش البصر

ماهو أساس الإختيار بيبقى عبارة عن إيه؟

واحد شاب بيشتغل وعنده إمكانية يفتح بيت يبدأ يدور على عروسة ولما ييجي في يوم وهو مثلا رايح الشغل ويشوف واحدة إنما إيه بنت ولا كل البنات << ده في نظره هو طبعا، يرجع البيت بعد الشغل والفكرة شعشعت في دماغه ويقول لأخته أو مامته اتصرفي وهاتيلي أرار البنت دي

يعني برضه أول حاجة هتشده ليها هي شكلها بعد كدة بقى يبدأ يشوف هل هي بنت هايفة ولا عاملة دماغ ولا إيه بالظبط

بس تعرف بجد ان فعلا مبقتش البنات بس اللي نسبة الهيافة بتنتشر فيهم

الغريب لما تلاقي شاب هايف جدا ومع ذلك شايف نفسه انه يستحق البنات تجري وراه

وده عرفته من خلال واحدة بتحكي عن شاب متقدملها وهما قاعدين مع بعض بيسألها
"وانتي بقى اهتماماتك إيه؟ يعني آخر فيلم شفتيه آخر أغنية سمعتيها برجك إيه" هسيبك انت بقى تتخيل رد فعلها كان إيه لو هي دي الاهتمامات اللي المفترض انه متوقع انها تكون من أولوياته

AhMeD RaDy يقول...

طييب حلو اوى

هودابقى اللى انا اقصده بالظبط...

الله ينور ياايناس والله

ماهواكيداول شئ هيلفت انتباهى ليهاهوالشكل الخارجى..وزى ما قولتى بتكون جميلة فىنظرى انا يعنى لا ملكةجمال ولا حاجة..انا شايفها جميلة من برة وبناءا عليه بتحرك واعرف بقى الدماغ ايه تافهة ولا ايه ؟؟؟

يعنى الشكل الخارجى هو او ل شئ بيلفت انتباه الواحد مش شرط الجمال اللى يكون فى نظرك هو هو الجمال فى نظرى

ودا الى انا بقوله والناس مش مستوعبة قصدى ايه ..؟؟؟

الناس بتفتكر ان انا يهمنى الجمال بس على اساسا يعنى انى توم كروز ولا حاجة ...!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟ حاجة تغيظ

ودا انا مش اقصده بالمرة انا كل اللى انا عايزه شكل مريح ليا انا كااحمد اوكا اسماعيل او كارجب

ولما بقول ان اول شئ يلفت انتباهى فى البنت اكيد شكلها الخارجى .. الناس يقولولى انت اهتمامك كله بالشكل وبس

حد يا جدعان عنده مخ يوقلى لو فى الف بنت ادامك مين اللى هتلفت انتباهك فيهم ....!!!؟

اكيد اللى انت شايفها جميلة وشيك من وجهة نظرك انت يعنى برده اختارت الشكل

الفرق بس انى صريح وبقول ايوة فعلا الشكل لكن انت ..... كداب وبتضحك على نفسك وتقول العقل .... يعنى يا عم انت اول لما تشوفها خلاص دخلت عقلها وقريته مستحيل طبعا

بس لما يا يا ايناس اتنازل عن عقلها عشان جملها يبقى سورى بقى اسمها تفاهة

بالنسبة لصاحبتك قولى لها الرجالة ما خلصتيش

واخينا دا قمة الهبل اللى فى الدنيا كلها دى اسمها قلة ادب والله .. انا لو منها كنت هقوله كلمة ابيحة .. لا لا لا سورى مش كلمة واحدة .. دا كتاب بحاله

just freedom freedom يقول...

معليش يعني بس ترا الكلام قووووي

البنت تختلف عن الولد

انت هنا كأنك تخاطب ولد!!

كأنك تريد مزه جميله بعقليه مثل عقليتك

لا معليش لكن البنت تختلف
اول اختلاف ان مشاعرها احاسيسها
تلغي احيانا عقلها

بالاخير
تبدو وكأنك تريد الزواج من فيلسوفة منطق وفكر!!

AhMeD RaDy يقول...

حرية

انتى منورة طبعا .. والله وسعيد بكل تلعيقاتك

اولا انا مش بسعى للزواج دا اولا

ثانيا انا مش بقول البنت تكون بعقلية الولد .. لكن لا يمكن تكون المدرسة تافهة اوى .. لازم يكون عندها شئ مهم فى عقلها وبتفكر كويس ومرتبة دماغها

عشان تقدر تربى اطفال .. صح ولا انا غلطان بقى ؟؟؟؟

just freedom freedom يقول...

^^
شخصيا اعتقد ان كل بنت فيه حاجه بدماغها
تفكر فيها
وحتى لو كانت بالنسبه لك تافه^^
اكيد بالنسبه لها هي مش تافهه^^

بس بالراحه بالراحه

من جد البنت اللي تم توجيه هذا البوست لها
كسرت خاطري صراحه*_*

راحت هرسا وطحنا تحت كلماتك^^

AhMeD RaDy يقول...

الحرية المجنونة

بصى يا سيتى الموضوع مالهوش دعوة بحد معين

بصى انا مش اقصد الاهانة

ب ما ينفعش حد يربى جيل يكون دماغه فاضية انتىترضى بذكتك ان حد تافه يربى اولادك .. اعتقد لا

المشكلة ان احنا محتاجيين حد صغير من المعلومات عشان بس نضمن حد ادنى من الثقل العقلى للجيل الجديد

Copyright © 2008 - AhMeD RaDy - is proudly powered by Blogger
Blogger Template