الفيل الازرق !

الفيل الازرق .. فى 48 ساعة
وصف رهيب ..احداث متداخلة .. صدمة .. كيف يسيطر الجن .. دكتور مدمر .. مايا ولبنى ! ... روائح البخور والخمور
نهاية سخيفة لا تليق بالقصة على الاطلاق .. ولكن كانت النهاية لى فى معرفة من المتسبب !!

تبا لكم  


الكلام دا انا اللى كتبه من وحى حديث شريف ويحى عن لُبنى
 " لا يوجد حب اسمه حب افلاطونى .. ان لم تحب جسدها فانت لم تعرف الجنة بعد واذا لم تعشق عقلها وافكارها فانت حيوان ككلب ! هى خليط بين الاثنين هى جسدا وروحا .. لا تتكبر اننى اعترف انها اللغز الجميل "

10 اكـــــــــــــــــتب رايـــــــك:

reemaas يقول...

:)

اختلفت وجهة نظر كل من قرء الرواية واختلف مفهوم كتير للنهاية كمان انا واحدة من الناس حبيت افهمها انه بيحلم على انى اسلم انه جن

متفقة ان النهاية صادمة بالنسبة لمستوى الرواية او لمستوى رواياته السابقة اجمالى يعنى

AhMeD RaDy يقول...

ريماس الصيدلانية

فعلا بجد .. الموضوع بالنسبة كانت فيل ازرق لمدة عامين ونصف .. اعتبرتها مجرد هلاوس ليه عن اشياء تخيل انها تحدث .. ولكن مقدرتش اتفهم المدة الزمانية اختفت فين تفاصيل كتيرة فجاة اختفت .. ماينفعش ياخدنى فى الف الف لغز وفجاة يحل لغز واحد بس

الرواية مش عايز اقولك انها شدتنى لدرجة لم اتوقف عن القراءة ولو الشغل كنت هخلص فى اقل من كدا بكتيييير ..

النهاية اقل ما توصف به .. الغباء المركز فى تدمير الرواية اعتقد الكاتب نفسه .. سيطر عليه الجن عشان يدمره :p هههههههههههههههههه

اقراء فيرتيجو الان ... ليست جذابة حتى الان واقاوم لعلى اقع فى مستنقعها

reemaas يقول...

هتعجبك فيرتيجو بداية كاتب وبداية اسلوب وياسلام لو ماكنتش شوفت المسلسل هتعمل دماغ حلوة
بس الاحلى والاحلى بقى تراب الماس وهى احلى ماكتب فعلا ابقى حلى بيها :)

reemaas يقول...

بالحق لو انت كائن فيس بوكى ابقى قولى :D

AhMeD RaDy يقول...

والله انا ابديتى ادخل شوية فى التفاصيل بس برده مصمم يتوهنى بذكر تفاصيل كتيرة لاشخاص اساسا بتختفى .. بضيع صفحات ووقت على شخصيات لا تؤثر فى الاحداث ... لا مش شوفت المسلسل لانى سمعت انها تشويه متعمد للقصة وانا بحب اقراء القصة وخيالى نضيف ! انا كائن فيس بووكى ليا اكونت يعنى هناك :D

AhMeD RaDy يقول...

https://www.facebook.com/ahmed.rady.3572846 دا الاكونت يا صيدلانية

Bent Men ElZman Da !! يقول...

رواية مختلفة ومميزة ولو إنى اختلف معاك فى موضوع إن النهاية ساذجة بالنسبة لكم الأحداث ده كلة
رغم إنى بكرهه النهايات المفتوحة أصلاً
بس ماخلتش النهاية دى تأثير على استمتاعى بصراحة بالرواية ككل
اللى هو قفلتها وحذفت اخر صفحتين وابتسمت وشكراً كده :D

AhMeD RaDy يقول...

بنت من الزمن دا

انا معاكى طبعا بدليل انى ما ضيعتيش وقت خالص فى قراتها ... بالعكس سحبت نفسى ودوست فهيا على الاخر .. لانى بجد بجد استمتعت جدا بها وهى فعلا رواية تحفة .. وانا بالنسبة ليا النهاية انى عرفت ايه اللى حصل لشريف ! حتى ولو كان غير علمى !

P A S H A يقول...

أنا ما قريتش الرواية ولا أي حاجة بصراحة للكاتب ده D:

إن جيت للحق يا معلمي أنا باحاول أقلع عن القراية أصلاً .. والحمد لله فيه تطور ملحوظ .. بس ساعات كده بتجيلي الحالة وبابقى عاوز أقرا .

غايته .. أنا قلت آجي أسلم عليك وأعزمك على واحد قهوة :)

AhMeD RaDy يقول...

باشا

لا دا انت فايتك كتير جدا .. بجد وبصراحة تحفة وجميلة جدا

لا اوعى تسيب القراية قلل ماشى عشان اللى بيحصل لكن تسيبها خالص .. دا انا كنت جعان جدا ومسكت القصة زى المفجوع اللى لائى كباب وهى بصراحة كباب وكفتة جميلة جدا

اشطة انا موافق .. بس مظبوطة بقى اشطة
منور يا كبير بجد وتسلم والله

Copyright © 2008 - AhMeD RaDy - is proudly powered by Blogger
Blogger Template