فى حاجة كمان ..........؟؟


بسم الله الرحمن الرحيم

انا بجد حاسس انى متسلطن على الاخر .. هتقولوا لى ليه هقولكم لانى اول مرة الائى مودى اللى من جوة

اكتشفت انى فى حاجات كتيرة جدا تقدر بها تددى لنفسك معالم هقولكم مثل صغنن لكن عندى كان ليه معنى كبيرررررر

انا اليومين دول لائيت نفسى بدور على سيد مكاوى .. انا الرجل دا بحبه جدا على فكرة .. وفجاة بقيت بنزله كم حاجة كدا كنت بسمعها من زمان

كدا تحلو الايام والليلة الكبيرة .. اه والله بجد .. بحبهم اوى وخلى شوية عليا وشوية عليك وكم حاجة لمحمد فوزى وعبد الوهاب ( انا بسمع من غير ليه دلوقتى بحبها اوى بجد )

حاسس انى فى حاجة جوية مبسوطة .. انفصلت شوية عن الهبل الجارى بالخارج .. وبجد شئ مريحنى شوية

فى حاجة كمان ...

انا حاسس ان فى مفهوم مختلف للحب للاسف ساعات مش باخد بالى منه .... ان الحب بجد من غير كرامة يبقى اهانة

وان الحب بيجى كدا قضاءا وقدر ... فى حاجات حلوة كتيرة تستحق الاهتمام .. تستحق نظرة مختلفة شوية .. محتاجة

بجد ان الواحد يدرك ان مفهوم الحب واسع .. مش لازم اكون على ارتباط بفتاة عشان احس احساس الحب .. لان

المفروض الاحساس دا يكون شئ واقعى ملموس .. يساعدنى انى اكتسب احترامها وعقلها قبل قلبها ..


فى حاجة كمان ....

التفكير شئ كويس جدا ... والحنيين للماضى وقدرتك على تسترجع ايامك الحلوة شئ رائع .. والايام الحلوة بتبقى مع

الاصحاب والاصدقاء والعائلة .. بجد ايام حلوة اوى .. مش مرتبط بشخص ولا بحد معين دى اشياء بتتحفر فى عقلك

.. بفتكر يوم ما اضربت عشان كذا .. ويوم مااخد 13 غرزة فى القدم و3 قرب قصبة رجلى بسبب العجلة .. وبعد ما

اتحركت .. ركبتها وانا لسه برده متخيط ههههههههههه


فى حاجة كمان ....

الشغل شئ بالنسبة ليا حياتى .. بحبه جدا مهما كان .. عارف انى مش محترف لكن ان شاء الله هسعى اكون كدا ...

ومش هتسربع ماشى يا عنب


فى حاجة كمان ....

انا بجد مش عارف اذا كان ينفع اتكلم شوية عن احلى اخوات بنات فى الدنيا .. بجد بنات زى العسل ... كنت دايما مش

بحب اتكلم مع بنات . مش لشئ معين .. كنت دايما فى دماغى ان اى بنت اى ولد يكلمها يبقى بيحبها وهيتجوزوا ...

ههههههههههه اه والله موضوع انك تتناقش مع بنت كان مش فى دماغى نهائيا .. بس بصراحة انا بشكرهم جدا كل

البناويت العزيزات المحترمات العاقلات اللى بين وحين واخر يدور حوار مابين الهزار والضحك والجد والمواقف الثابتة

والمبادئ .. فى منهم اللى لفت انتباهى لاشياء هامة جدا ... انا بذكر البنات بالذات لان للاسف الشديد .. معظمهم عن

طريق النت .. واتمنى ان اقابله فى الواقع .. وبصراحة انا كل شخصية منهم محتاجة اعد اقولكم عنها حاجات كتيرة جدا

بشكرهم بكل امتنان عن المساعدة المعنوية الجامدة فى اوقات الشدة

فى حاجة كمان ....

الهزار والضحك شئ ممتع جدا وخصوصا لما يكون اللى ادامك فاهم وعارف مخك وان كلامك لا يحتمل معانى خبيثة ..

وانك بتتكلم بطريقة واضحة ومابتشيلش الكلمة اكتر من معنى



فى حاجة كمان .....

الالتزام الدينى والاخلاقى عمره ما كان معناه الانغلاق ..... انا مش موعظ دينى ... لكن بجد بحس اد ايه انا بكون

منطلق لما بلتزم بالعبادات


بحس بطاقة غريبة وراحة بتساعدنى اعيش وابص للدنيا على انها واسعة اوى ورحبة جدا .. وشعور ان ربنا جنبك ..

هقولكم على حاجة ساعات كتيرة بحس ان ربنا هو اللىبيعلمنى .. دا احساس .. المواقف والافعال والدلالات .. كله بجد

بيحسيسنى ان ربنا معايا على طول على طول ... فى سنة اولى كلية شيلت كمبيوتر ... مش عشان انا امتحانت وفشلت

لا .. لكن عشان كنت فاكر الامتحان الساعة 10 وهو الساعة 9 فامدخلتيش


اتصطدمت اوى ... بصراحة واتغظت لان المادة مش مستاهلة .. لكن حسيت بشئ جوايا بيقولى قول الحمد لله ..

وفضلت من كليتى لحد البيت اقول الحمد لله .. ما بطلتش .. وصليت فى البيت ركعتيين شكر ... وفصلت الفون ...

وركزت فى اللى بعده .. وركزت للتعويض وربنا كرمنى اخر كرم .. رغم انى كنت بشتغل مع الدراسة لكن حكمة ربنا

ارادات ان اخد القلم فى مادة عبيطة زى دى .. وتصوروا ان الكمبيوتر فى السنة دى شيلها 90% من الدفعة

ههههههههههه عشان الكهربا قطعت


فى حاجة كمان ......

شكرا لكل انسان مر من هنا ولو بالصدفة شكرا لكل اللى بيردوا على البوستات بتاعتى .. وتحياتى للجميع

14 اكـــــــــــــــــتب رايـــــــك:

ساره يقول...

في جاحه كمان .....
انت انسان قلبك ابيض وطيب جدا يا احمد ... ربنا يسعدك

AhMeD RaDy يقول...

فى حاجة احلى بقى

انتى اجدع اخت بجد يا سارة وشكرا يا باشا علىالتعليق الجامد وربنا يخليكى يا عسل ويارب تكونى تمام واخبار الشغل ايه ؟؟؟

E73 يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بجد المقال ده جامد جدا أنا كنت سعيدة قوي وأنا بقراه مش عارفة ليه

بس عموما بالنسبة لآخر جزء ده هو اللي أنا بحسه قوي

بحس ان بطول حياتي ربنا بيديلي إشارات علشان أتصرف على أساسها ممكن زمان كنت مش باخد بالي منها وكنت كمان بطنشها

لكن عادة التأمل عودتني بعد كدة ان لأ لازم تاخدي بالك ربنا مخلاكيش تعدي على الموقف ده كدة هباءً

كان من المواقف دي وكان أول موقف بصراحة يستوقفني لأنه أخد مني يمكن دقيقة أو اتنين عشان آخد قرار برد فعل فيه

كنت راجعة من الكلية وكان في بدايات تحذيراتهم عن انفلونزا الطيور
لقيت عصفورة واقعة في نص الطريق.. صاحية لكن مش بتطير.. والعربيات بتمشي في الطريق ده ممكن تدوسها

المهم بصتلها في الأول ولسان حالي بيقول يا حرام دلوقتي عربية تيجي تدوسها

وبعد ما مشيت وعدتها ببتاع اتنين ولا تلاتة متر كدة قلت هو ايه ده؟ مانا أرجع وأشيلها من نص الطريق وأحطها على الرصيف لحد لما مامتها تشوفها وترعاها

المهم فضلت واقفة في مكاني مترددة

وفي الأخر حسمت أمري وقلت اللي ربنا كاتبه هيكون وبعدين مين الأهبل اللي يضيع على نفسه ثواب مرمي في نص الشارع حد لاقي!!

ورجعت طلعت كيس المناديل وشلتها بيه وحطتها على سور الزهور اللي على الرصيف ومشيت وكنت مبسوطة قوي وحاسة بالرضا على نفسي

AhMeD RaDy يقول...

ايناس

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

يجد والله .. الحمد لله انه عجبك وكويس انه طلع حلو والله انا كتبته كدا

والله ياايناس بتبقىحاجات كدا صغيرة بس بحس ان معناها كبير اوى اوى

احساس ان ربنا معاكى احساس رائع .. عارفة كنت فى اوقات كدا برتكب ذنوب ... عارفة كنت بحس ساعتهاان جسمى متكهرب .. برتعش اوى .. سبحان الله بجد.. والله يا سارة وبجد بجد ربنا كبير
والموقف اللىانتى قولتيه .. سبحان الله كان ممكن حد تانى يعمل كداوكان ممكن انتى كمان تمشى .. بس كانت فى طريقك ولو نيتك الكويسة وعقلك الصاحى كان هيضيع منك ثواب

الحمد لله

ايناس اكبر داعم معنوى ليااختى بجد اللى بفتخر بها اشكرك بجد زيارتك بتنور المكان .. هههههه ياريت بقى تكراريها على طووووووووووووول وعايزين جديدك على طول

just freedom freedom يقول...

^^

لوووول

لو ماشكرت اللي يمرون بالصدفه ويعلقون

كان يمكن كنسلتك^^

هههههههه
شكلك ثرثار^^
او يمكن مع البوست هذا بالذات تفجرت طاقات الثرثره^^
في حاجه بعد<<كمان بتاعت مصريين انا سعوديه^^
ايوه في حاجه بعد
وهي:

الحب انواع
نكهات
والناس اذواق
وانت معاك حق لما قلت انو مو لازم بنت اعيش معاها قصة حب
عشان اعرف معنى الحب^^
___________
وش ثاني
كويس انك صرت تسولف مع البنات^^
هو فيه احلى من سوالف البنات^^

يلا اسيبك على خير

كنت ماره بالصدفه
لما وصلت اخر المقال
ولقيتك شاكرني شخصيا^^
قلت اسلم عليك شخصيا^^

AhMeD RaDy يقول...

اهلا بالجنون المعجون فى خلطة حرية

طب الحمد لله انى لحقت نفسى وشكرت اللى بيمروا

دا انا برده ..دا انتى الثرثرة ذات نفسها

فعلا مش لازم خالص انا كده احسن البنات بتجيب صداع بصراحة


اه طبعا فى .. انك تسلوفى مع نفسك ومع رجالة ههههههههه

ياريت تتكرار زيلرتك المميزة دى

واشكرك شخصيا تانى يا معلمة ومنورة

كيكى عوووووو يقول...

تصدق هعيط بجد!!!
لان والله والله والله
كميه الحالات دى الى عندك عندى بالظبط
من يومين رجعت اصلى تانى لقيت نفسى قبل ما ارجع اصلى بفكر فى حاجات هبله اوى اوى
لقين نفسى هيفا...مش وهبى لاااااااا
عاملة ادور على حاجات مش فى ايدى دلوقتى وناسية الى فى ايدى
وناسية الحب الالهى بجد انا لمة اصلى بيجلئ مود رهيييييييييب من الرضا
مممممممممممممممممممممممم
وان الحب بيجى كدا قضاءا وقدر ... فى حاجات حلوة كتيرة تستحق الاهتمام .. تستحق نظرة مختلفة شوية ..
**************************
دة تاكيد على كلامك
كفايه بقى عشان الدمعه فرت اهى
عووووووووو

AhMeD RaDy يقول...

كيكى عووووو

نفسى اعرف ايه العفريت دا اللى اسمه كيكى

بس منورانا ومعفرتلنا المدونة يا معلمة

لا انا مش كاتب عشان العياط والله .. انا بس كتبت شوية حاجات حسيته كا احمد راضى

وعبرت عنها

هههههههههههههه وياريت كنتى هيفا وهبى فى جمالها يعنى هههههههههه

بصراحة فعلا فى حاجات بتكون فى ايدك وجواكى وانتى مش شيفها خالص
ومش عارفة كمان قيمتها

الحب الالهى حب عظيم فوق الوصف والراحة لما الانسان بيتعبد بتكون رائعة بجد وحلوة بجد ..

وربنا يارب يثبتك وتكملى .. الاهم دلوقتى انك تحاولى تستمرى قدر المستطاع عشان يبقى بكرة التزام ان شاء الله تعالى

سؤال بقى انتى بتصلى ازاى وبتقراى قرآن .. المفروض انك تتحرقى .. ايه العفريتة دى ......!!!!؟

خليها مفاجئه يقول...

وفى حاجه كمان

كتبت فابدعت يا احمد

مقال جامد بجد

وباين علي المقال الانتعاش والحيويه واضح ان شم النسيم اثر عليك وانت بتكتبه وبجد بجد المقال دا جميل جدا

وربنا يكرمك يا احمد
بس قولى صحيح اكلت البيض الملون ولا لسه
هازعل لو قولتلى انك مش لونت البيض السنه دى

ايوه كدا رجعت احمد بتاع زمان احمد اللى الحيويه والانطلاق بتنط من عينيه ومودك اختلف 100 %
الحمدلله دا انا كنت حاسه بحاله اكتئاب بسبب المود الغريب اللى كان باين فى كتباتك وبالرغم انك كتبت اكتر من موضوع مش فيهم اكتئاب لانك بردوا كان باين فيهم انك كاتبهم وانت بتحاول تخفى المود الحزين اللى انت فيه بس الحمدلله
مبروك لولولولوللولولولولولولوللولولى
هات انت ام صلاح تزعرط علشان انت مش معايا رقم موبيلها
ههههههههههههههههههههههه

الى الامام يا احمد

AhMeD RaDy يقول...

دعاء ... خليها مفاجاة

الله يخليكى يارب ايه الكلام دا بس

هههههههههههههه يمكن بس الحكاية بس اتظبطت من كم يوم فقط

الا والله يا دعاء مااكتلش بيض ولا حاجة

الحمد لله يا دعاء الواحد كان بايظ بجد

فعلا والحمد لله انا كان بقالى فترة مش مظبوط

ههههههههههههههه فعلا هروح اجيبها بقى ..هههههههههههههههههه

ياكريم يارب

خليها مفاجئه يقول...

هاتها بس بسرعه علشان تلحق تدينا كام زغروطه كدا بدل ما تكروتنا
ههههههههههههههههههههههههههههههه

بس بسم الله ماشاء الله الاقبل على المدونه شديد النهارده انت بتوزع ترمس هنا
هههههههههههههههههههههههههههههههه
ولا دا بمناسبة شم النسيم

يالا ارفع سعر التعليق لعشرين جنيه على التعليق
ههههههههههههههههههههههه

(((( بسم الله ما شاء الله ))))

AhMeD RaDy يقول...

دعاء

ههههههههههههههههههه

ما هو النق دا اللى بيجبنا لورا

هههههههههههههههه

بطلى بقى نفسنة

خليها مفاجئه يقول...

هو انت يا احمد بتقول اسمى ليه هو انا مش عارفاه ولا علشان ميبقاش مفاجئه

وبعدين لو انا بطلت نق امال مين اللى هيحسدك هو انا ورايا فى الدنيا غير انى انق عليك
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
اللهم لا حسد ولكنه ار

ههههههههههههههههههههههههههههههه
لا بجد بجد يا احمد بسم الله ما شاء الله عليك
الله اكبر عليك ناقص اعلق خرزه زرقاء على المدونه
ربنا يكرمك يارب
والى الامام ايها الكاتب المحسود منى ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

وعلى فكره انا مش باعرف انفسن

صمت المشاعر يقول...

ربنا يارب يجعل حياتك كلها رضا

دمت بكل خير وحب وطاعه دائمين

Copyright © 2008 - AhMeD RaDy - is proudly powered by Blogger
Blogger Template